Bilgisayarı olmayan öğrencilerle uzaktan kodlama eğitimi yapılır mı?..


BSH Türkiye ve Kodluyoruz olarak, 2017'de gelecek nesilleri, özellikle kız çocuklarını, yeni yüzyılın yetkinliklerine hazırlayacak eğitimler organize etmek üzere “ Geleceği Kodlayanlar ” isimli bir proje başlattık ( https://gelecegikodlayanlar.org/ ). 


Ve hemen işe koyulduk, BSH ile birlikte, büyük heyecanla Türkiye’nin bir fabrika kampüsü içindeki ilk ve en büyük Maker Lab’ını BSH Tekirdağ Çerkezköy fabrikasında kurduk.


Kodluyoruz’un eğitmenleri ile ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarından öğrenciler ve öğretmenler için kodlamadan, üç boyutlu tasarıma kadar birçok alanda eğitimlere başladık.


Her yıl binden fazla devlet okulu öğrencisi ve öğretmenini eğittik, hatta Çerkezköy Halit Narin Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi uluslararası FIRST Robotics Competition’da ödül kazanarak Amerika’ya gitme hakkı elde etti. 


Pandemi dönemi, online eğitimler ve 21 ilde kardeş okul…


Pandemi sürecinde de hız kesmedik ve BSH ile yaptığımız bu güzel işbirliğini, üstelik bu defa tüm Türkiye’ye yaymak için online platforma taşıdık.  


Artık 8-18 yaş arası öğrenciler Türkiye’nin her yerinden https://makersoftomorrow.online/egitimler  sitesinden tüm etkinliklere ücretsiz olarak ulaşabiliyorlar.


Aşağıdaki görselde her biri ayrı bir heyecan ve keyif olan online kodlama eğitimlerimizden bir an görmektesiniz..

Kardeş okullarımızla 21 ilde online atölye çalışmalar...


Ve artık sadece Tekirdağ’da değil, 21 farklı ildeyiz! Bu illerdeki kardeş okullarımızın öğrencileriyle harika online atölyeler gerçekleştiriyoruz…


Teknoloji, internet ve kodlama sayesinde tüm sınır ve engelleri aştık, bütün Türkiye’ye yayıldık! Her geçen gün yeni şehirlerden bizimle “kardeş okul” olmak isteyen okullardan başvurular alıyoruz ve çok ama çok mutlu oluyoruz. Lütfen  https://makersoftomorrow.online sitemizi daima takip edin…


Peki ya bilgisayarı olmayan çocuklar?


Yalnız bunları yaparken üzülerek bir problem fark ettik. Zaten bu sorun geçtiğimiz aylarda UNICEF tarafından Türkiye’nin de içinde bulunduğu bir eğitim raporunda da açıklandı.


Rapora göre dünya genelinde 1.5 milyar öğrenci özellikle eğitim açısından salgından olumsuz etkilendi. Okullar kapandığı için online eğitim, zorunlu olarak ana eğitim kanalı haline geldi. Oysa dünyada 463 milyon öğrencinin online eğitime erişimi yoktu!...


Türkiye’de durum ne derseniz; ülkemizde 18 milyondan fazla öğrenci var ve bu öğrencilerin yaklaşık 3'te 1'inin online eğitim araçlarına erişimi bulunmuyor…


Son dönemde Milli Eğitim Bakanlığı, sivil toplum kuruluşları ve bazı özel kurumlar tarafından başlatılan kampanyalarla daha fazla öğrencinin online eğitime erişimi sağlanmaya çalışılsa da durum hala pek parlak değil.


Kodlama eğitimi yaptığımız için biz de genel olarak bilgisayarı ve interneti olan okullarla bu atölyeleri yapabiliyoruz. Ancak bazı illerimizde, mesela Balıkesir’de, ne yazık ki bilgisayarı veya tableti olmayan öğrencilerimiz var.


Balıkesir’de kardeş okul hikayemiz…


Örneğin, “Kardeş Okul” projemizi planlarken Balıkesir’in İvrindi ilçesinde bulunan bir ortaokul ile iletişime geçtik ve okuldaki öğrencilerin büyük bir kısmının bilgisayarının veya tabletinin olmadığını öğrendik. 


Evet, belki öğrencilerin bilgisayarları yoktu, ama öğrencilerinin yeni deneyimler kazanması konusunda istekli ve azimli bir bilişim teknolojileri öğretmenleri ve okul müdürleri vardı. İşte biz;


- Kodlama atölyesini bilgisayar olmadan nasıl yaparız?.. 


diye düşünürken okul müdürü Sevgili Mehmet Hoca, öğrencilerin okuldaki akıllı tahtaları kullanabileceğimizden bahsetti. Ama küçük bir sorunumuz daha vardı; akıllı tahtalarda mikrofon bulunmuyordu ve öğrencilerin sorularını duyamayacaktık.


Burada da bilişim teknolojileri öğretmeni Sema Hoca devreye girdi. Atölye boyunca hem öğrencilerine hem de bize yardımcı olarak aradaki bağlantıyı kurdu. Böylece beş gönüllü öğrencimiz ile ilk online atölyemizi tamamlamış olduk.


Kuşkusuz sadece ülkemizde değil, tüm dünyada zor bir dönem geçiriyoruz.


Hepimiz öğrencilerimizi, atölyelerimizi, okullarımızı özledik. Böyle bir dönemde “Bizim öğrencilerimizin bilgisayarı yok, katılamazlar” yerine “Akıllı tahtaları kullanabilirler” gibi bir öneri sunan çözüm odaklı öğretmenleri gördükçe bizim de motivasyonumuz ve umudumuz artıyor.


Son olarak yazımı, Balıkesir, Soğanbükü Müdafa-i Hukuk Ortaokulu Bilişim Teknolojileri Öğretmeni sevgili Sema Uslu hocamızın mesajı ile bitirmek istiyorum. 

- Kilometrelerce uzaktaki, hiç tanımadıkları öğretmenleriyle algoritma ve kodlama yaptı öğrencilerim. Çok heyecanlı, biraz da utangaçtılar… Öğrendikleri bilgilerin ötesinde yaşadıkları deneyim ve tattıkları duygular için çok teşekkür ederim…


Hocam, asıl biz size ve sizin gibi engel tanımadan, yaratıcı çözümlerle geleceğe pırıl pırıl gençler yetiştirmeye adanmış değerli öğretmenlerimize, okul yöneticilerine çok teşekkür ederiz. Minnettarız..



Ecem Çolak

Kodluyoruz Derneği – Dijital Okuryazarlık Programları Yöneticisi

https://makersoftomorrow.online

https://gelecegikodlayanlar.org