Eskiden inovasyon geniş alanlarda makro görünen ürün, konu ve sistemlerde yapılırken şimdi ise çok ihtilaflı ve dar alanlarda ve geniş katılımcı kitlesi ile yapılabilmektedir. Bu tartışmalı dar alan bana göre; bizde daha çok şu ana kadar görülememiş, farkına varılmamış alanlara ve deyim yerindeyse ‘ince görmeyi’ gerekli kılan alanlara tekabül ediyor.
Geçmişte fark edilmeyen, öngörülemeyen alanlar nasıl oluyor da görünür hale geliyor ve hatta bazen bu alanlar bile dile gelip ‘bana çözüm bulun ve beni halledin’ diyecek kadar fark edilir hale geliyor. Cevabı aslında çok basit ve net; “VERİ”. Artık günümüzde “veri”lerle detaya hâkim olma ve değerli verileri anlamlı bir şekilde yönetmek mümkün hale geldi.
Dijital yetkinlikler ve nesnelerin interneti ile artık analog olan her nesnenin dijital kopyası hızla yapılabilir hale geliyor. Hatta insanın bile… Dolayısıyla bugün gördüğümüz her ürün ve süreçte dikkatle bakıp nesnelerin interneti ve dijital yetkinlikleri kullanarak ve doğru soruları sorarak öngörülmemiş birçok konuya, probleme ve detaya çok özel çözümler bulabiliriz. Bunun için biraz odaklanma, doğru bilgi birikimine sahip olma ve bir şeyleri farklı yapma veya farklı bir şeyler ortaya koyma tutkusu yeterli…
Inovasyon benim için mecazi bir kavram aslında. Biraz tanıma girersek sporda efsaneleşen atletler ve onların şahsına münhasır becerileriyle örneklendirebilirim…
- Veri toplama,
- Anlamlı veriyi tanımlayabilme ayırt edici özellikler için kullanma,
- Veriyi işlemek ve ayırt edici sonuç çıkarmak,
- Bunu algoritma tanımına dökmek,
- Algoritmayı makine öğrenimi ile geliştirmek ve desteklemek…
Bunun örnekleri var mı elimizde, BSH’de veya Çerkezköy’deki tesislerimizde? Evet…
Birkaç tane çok güzel dar alanda kısa paslarla sonuç alınmış çözümler var.
- Solo soğutucu fabrikasının geliştirdiği ve buzdolabı kompresörünün muhtemel yaşam ömrü ve hatalarını frekans aralığının bir algoritma ile analizi ve kararın otomasyona bağlanması, bunları çözmek… Benim için Arjantinli efsane futbolcu Diego Maradona’nın maçta 1 metrekare alana 3 kişi tarafından baskılanışı ve oradan maharetle kurtulması kadar karizmatik bir hareket.
- Benzer şekilde Lojistik departmanının görüntü işleme ile sevkiyat ürün hasarlarının tespitini otomasyona dökmesi de Türk futbolunun zamanında izlemesi en keyifli sporcularından Sergen Yalçın’ın frikik golü tadında...
- Ürün, proses ve teknoloji izlenebilirliği için bütün Çerkezköy fabrikaları için 2021 yılında iş birliğine gittiğimiz görünmez lazer işlemeli ve zor süreç koşullarına (emaye kaplama ve boya gibi) 100% dayanıklı veri matris kodu olan (C.Dot) Start-Up çözümü ise NBA’in eski yıldız isimleri Michael Jordan veya Dominique Wilkins smaç basketi kadar havalı ve coşku verici.
Prosese adapte edilen çözümler yeri geliyor ürünün son kullanıcıda işini kolaylaştıran başka yenilikleri de beraberinde getirebiliyor. Üretim sürecinde eklediğiniz bir yazılım, ürünün kontrol modülüne de adapte edilerek üretim sürecinde yarattığı kolaylığı ve hizmeti, son kullanıcının ürünle olan kullanım ilişkisinde de çok büyük katkıları olabiliyor. Örnek vermek gerekirse izlenebilirlik için yaptığınız ve üretim sürecine kattığınız bir yazılım müşterinin evinde ürünün kendini bir ekran dokunumu ile otonom olarak internet ağına bağlayabilmesi gibi… Dijital gelişim sayesinde süreçler ve ürünlerdeki yenilikler artık birbirine çok daha yakın ve birbirini destekler konuma geliyor.
Farklı fikirler, farklı yetenekler, yetkinlikler ve görüşler bir araya gelip kolektif bir şekilde inanılmaz işlere, yeniliklere ve çözümlere imza atma yönelimi giderek artıyor. Kendi içimize baktığımızda ürün ve proses yetkinliği çok yüksek birim ve ekiplerimiz var. Şimdi ise buna dijital yetkinlikler ve yeni manevra alanları ekleniyor. Bilgi İşlem departmanı bundan 10 yıl öncesine kıyasla iş yönetimi, proses ve ürün çözümlerinde çok yüksek ve önemli bir paydaşlıkla yer alıyor. Bilgi işlem ekiplerimizin teknolojik kabiliyetleri iş, proses ve ürün yönetimi ekiplerinin yetkinlikleri ile birleşip çok etkili sonuçlar ortaya çıkarıyor. Ortaya böylesine kolektif bir oyun çıktığı zaman etkili sonuçlar almak kaçınılmaz hale geliyor.
Kolektif bir takım oyunuyla yeni dijital çağ imkanlarını da kullanarak hem kendimize, hem işimize ve hem de firmamıza daha fazla içerik ve değer kazandıracak hareket tarzını benimseyip bunu gerekliliğimiz haline getirmekse hepimizin rüyası olsun…
Hakan Mandalı
BSH Türkiye CTO ve COO