Ne yapıyoruz?
Yaklaşık altı aydır, sitedeki eğitimlerimizin yanı sıra 8–18 yaş arası öğrencilerle online canlı atölyeler düzenliyoruz. Teknolojiye meraklı çocuklar ve gençlerle karşılıklı konuşarak, sorularını yanıtlayarak eğitimlerimizi gerçekleştiriyoruz, yani yüz yüze yapabileceğimiz hemen her şeyi gelişen teknolojimiz sayesinde ekranlar aracılığı ile gerçekleştiriyoruz.
Bu konuda BSH Kurumsal Blog’da (bsh-group.com.tr) paylaşılan “Bilgisayarı olmayan öğrencilerle uzaktan kodlama eğitimi nasıl yapılır?” başlıklı yazıma göz atarsanız bir kez daha fark edeceksiniz ki; dijital çağda merak ve istek olunca hiçbir engel gelişmeyi, öğrenmeyi ve öğretmeyi durduramıyor. Aksine, teknoloji geliştikçe geleceğe doğru yepyeni ufuklar açılıyor…
21. YY’ da teknoloji ve kod okuryazarı olmak şart!
Çocukların yeni çağa ayak uydurabilmeleri daha doğrusu yarınların başarılı insanları olabilmeleri için kendi ana dillerinde, hatta İngilizce başta olmak üzere en az bir yabancı dilde okuryazar olmaları artık yeterli değil. Bunların yanı sıra “teknoloji ve kod okuryazarı” da olmaları gerekiyor.
Ve biliyoruz ki maalesef tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de pek çok çocuğun bu yeni dili öğrenmek için gerekli koşullara erişimi yok ya da sınırlı. İşte bu gerçekten hareketle, yaklaşık dört yıldan bu yana önemli bir sorumluluk alarak hatta bu projeye adanmışlık hassasiyetiyle harekete geçen Kodluyoruz Jr. ekibi olarak, BSH Türkiye’nin liderliğinde, BSH MoT atölyelerimizde “teknoloji ve kod okuryazarı” olmak için temel oluşturacak eğitimler veriyor, projeler geliştiriyor ve etkinlikler düzenliyoruz. Bu vesile ile hepimizin adına BSH Türkiye’ye çok teşekkür etmek isterim. Yaptıkları şey o kadar önemli ve değerli ki…
“Birlikte neleri, nasıl yapıyoruz?” konusunu yazımın devamında biraz daha detaylı anlatmak isterim.
Asıl mesele “algoritmik” düşünebilmekte…
Kodluyoruz olarak; BSH Türkiye ile düzenlediğimiz tüm etkinliklerin merkezine “algoritmik düşünceyi” alıyoruz. Çünkü algoritma; karmaşık bir problemi çözmek, bir görevi tamamlamak, belirli bir amaca ulaşmak, bir hesaplamayı yapmak için gerekli adımlar serisini ve bunun için tasarlanan yolu ifade ediyor. O yüzden algoritmik kurgu olmaksızın düşünmek, kodlama yapmak, harfleri ya da kelimeleri gelişigüzel kullanmakla aynıymış gibi düşünülebilir. Böyle bir durumda yazılan, söylenen şeylerin anlamsız olması gibi önceden algoritması kurulmamış kodlama da amaca hizmet etmekten uzak olacaktır.
Kısacası, algoritma her şeyi dikkate almayı, çok daha yoğun ve derin çabayı, başından sonuna kadar tüm olası detayları, adım ve olasılıkları düşünmeyi, hesaplamayı, planlamayı, simülasyonu gerektiriyor. Ve aslında kodlama; ancak bu aşamadan sonra anlamlı, yararlı sonuçlara hizmet edebiliyor.
Hatta o kadar önemli ki; algoritmik düşünme becerisi sadece kod yazmakta değil yaşamın her kesitinde ihtiyaçları karşılamak, problemleri çözmek için gerekli ve en temel yetkinliklerin başında geliyor. Bu yüzden BSH Türkiye ile oluşturduğumuz tüm programlarımızın da özünü oluşturuyor.
Biz teşekkür ederiz çocuklar!
Ülkemizdeki tüm çocuklara hatta Türkçe konuşulan ülkelerdeki öğrencilere ulaşabilmek, onları algoritmik düşünen, teknoloji ve kod okuryazarı, mutlu, başarılı, özgüvenli, geleceğe hazır gençlere dönüştürebilmek en büyük hayalimiz.
Bunun için var gücümüzle çalışıyoruz, ama her şeye değiyor…
Çünkü, her yeni güne uyandığımızda ‘’İyi ki bu projedeyiz dedirten olaylar karşılıyor bizi.’’.
Mesela bir gün Van’daki kardeş okulumuz ile yapacağımız online eğitim için ekranımızı açıyoruz ve aşağıdaki sahne ile karşılaşıyoruz.
Asıl biz teşekkür ederiz çocuklar! Çok daha iyi bir geleceği kodlayacağınızdan o kadar eminiz ki…
Ve hemen hemen bütün eğitimlerimizde pırıl pırıl bakan gözlerle, heyecanla söz almak isteyen Irmak ve Eylül gibi onlarca kardeşimizden şunları duyuyoruz ve işimize daha da büyük bir tutkuyla sarılıyoruz;
- Öğretmenim, emekleriniz sayesinde çok iyi anılarımız oldu.
- Kodlama öğrenmeye başladıktan sonra diğer derslerimi de daha kolay anlamaya başladım.
- Arkadaşlarıma eğitimlerimizi anlatınca bana çok özeniyorlar. Siz de katılın o zaman diyorum.
- Önceden; yapamam, çok zor sanıyordum. Çok zevkliymiş öğretmenim.
Son olarak her aşamada büyük destek aldığımız Van Cumhuriyet Ortaokulu’nun değerli yöneticilerine, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Öğretmeni Kübra Güner’e çok teşekkür ederiz.
Yazımı Kübra öğretmenimizin “Atölyeye başlarken kodlamayı hiç bilmeyen veya az bilen öğrenciler vardı ve sürecin sonunda onların kendi projelerini yapmaya çalıştıklarını görmek mutluluk verici.” sözleriyle bitirmek istiyorum.
Sevgili öğretmenlerimiz, öğrencilerinin gelişmesi için elinden gelenin en iyisini yapmaya çalışan siz eğitim kahramanlarımız oldukça; yolumuzun hepimizi daha pek çok başarıya ulaştıracağına tüm kalbimizle inanıyoruz. İyi ki varsınız.
Sevgili okuyucular, 2017’den bu yana yaptıklarımızın özetini bu güzel videodan izleyebilir hatta daha da iyisi @BSHTürkiye ve @kodluyoruz_junior Instagram ya da diğer sosyal medya hesaplarını takip ederek yeni duyurularımıza ve haberlerimize ulaşabilirsiniz.
Yeni bir yazıda buluşmak üzere sevgi, saygılarımla.
Ecem Çolak
Kodluyoruz Derneği – Dijital Okuryazarlık Programları Yöneticisi