2022’ye yüzümüzü güldüren güzel haberlerle ve tüm BSH ailesini mutluluktan havalara uçuran harika bir ödülle başladık. Bu haberler ve ödülden birazdan bahsedeceğim ama önce hem beni ve BSH Kurumsal Bloğumuzu takip etmeye yeni başlayan hem de yorumlarıyla ve mesajlarıyla desteğini esirgemeyen okuyucularımızı son gelişmelerden haberdar etmek istiyorum.

Bildiğiniz üzere İstanbul’da yaşıyor ve Avrupa’nın en büyük ev aletleri üreticisi BSH’de çalışıyorum. Merkezi Türkiye olan ve tamı tamına 130 ülkenin yer aldığı “Gelişen Pazarlar” dediğimiz çok büyük bir bölgenin Kurumsal İletişim Direktörlüğünü yapıyorum. Sorumluluğumda olan ülkelerden bazıları: Hindistan, Rusya Ukrayna, Birleşik Arap Emirlikleri, Fas, Kazakistan, Singapur, Güney Afrika. Farklı kültürler, öncelikler, sorunlar ve tercihlerle dolu yoğun bir gündemin iletişimini (hele hepimizi çok üzen ve etkileyen bir savaşın olduğu şu dönemde) yönetmek gerçekten hiç kolay olmasa da bir o kadar da zevkli, besleyici ve geliştirici. O yüzden hep söylediğim gibi, işimi gerçekten çok seviyorum. 

Bosch Grubu bünyesindeki firmamız BSH Hausgeräte GmbH, 50 ülkede bulunan 40 fabrikası, 15,6 milyar Euro cirosu ve dünya genelindeki 62.000 çalışanı ile ev aletleri sektöründe tam anlamıyla global bir dev konumunda. Hepinizin tanıyıp kullandığı Bosch, Siemens, Gaggenau, Profilo ve Neff gibi ünlü markalara ait ev aletlerinin üreticisiyiz. Bunların yanı sıra ekosisteme sunduğumuz Home Connect ve Kitchen Stories gibi hizmet markalarımız da mevcut. 

BSH’nin Ar-Ge harcamaları 2021 yılında 47 milyon Euro artarak toplamda 755 milyon Euro'ya, diğer bir deyişle toplam cironun %5'ine ulaştı. Türkiye'deki genel anlamdaki yatırımlarımızın değeri ise 1 milyar Euro'ya ulaştı. Gelecek dönemde de tüketici odaklı inovasyonlara, IoT çözümlerine, tüm değer zincirinde dijitalleşme ve işleyen bir dönüşüm ekonomisi oluşturma konularına odaklanacağız.
 
“Bu başarılı sonuçların altında yatan en temel faktör nedir?” diye sorarsanız hiç tereddüt etmeden “tüm iş stratejilerimizin odağında sürdürülebilirlik ilkelerinin olması” ile yanıtlayabilirim. 

2020 yılından bu yana BSH, dünya çapındaki tüm tesislerinde CO₂ nötr (sıfır karbon) ürünler geliştirip üretiyor. BSH, Eylül 2021'den beri Polonya'daki Lodz şehrinde çamaşır makinesi üretimi için Salzgitter AG'den %66 oranında CO2 ayak izi azaltılmış yeşil çelik tedarik ediyor. 2030 yılına kadar da tüm tesisler %100 yeşil elektrik sağlanabilir duruma getirilecek.

BSH, yeni aletlerin üretiminde git gide daha fazla geri dönüştürülmüş malzeme kullanıyor. 2025 yılına kadar BSH ev aletlerinin en az %25'i geri dönüştürülmüş malzemeden üretilecek. 2030 yılına gelindiğinde ise en az iki katına çıkarılarak bu oran %50’ye ulaşacak. Bunlara ek olarak BSH, cihazlarda yeniden kullanılabilen malzeme oranını 2025 yılına kadar en az %80'e, 2030 yılına kadar ise en az %95'e çıkarmayı hedefliyor.

BSH, kısa bir süre önce Avusturya'da başlayan "Refurbished" (yenilenmiş) pilot projesi gibi yeni iş modellerine de yatırım yapıyor. Bu projede, profesyonel anlamda ilk kez yeniden işlenen Bosch marka çamaşır makinesi, üretici garantisiyle birlikte satışa  sunuldu. Aynı zamanda tüketiciler, BlueMovement abonelik modeliyle 2021 yılından beri Almanya ve Hollanda'da ev aletlerini kiralayabiliyor. WeWash paylaşım modeli ise 2016 yılından beri Almanya ve Avusturya'da büyük sitelerde oturanlara, uygulama üzerinden çamaşır makinesi rezerve etme ve her yıkama işlemi için elektronik ödeme yapma imkânı tanıyor. 

Sürdürülebilir değer üretmenin ekonomiye katkısına dair sektöre yön veren somut örnekler: 
*Boyahane Lighthouse videomuzu izlemek için tıklayın.
Sürdürülebilirlik dediğimiz zaman aslında tüm süreçlerimizdeki dijital dönüşümün yanı sıra üretim ve tedarik zinciri döngüsü boyunca verimli ve temiz enerji ile kaynakların karbon ayak izini azaltacak, temizleyecek ve nötralize edecek şekilde kullanılmasından bahsediyoruz.

İşimizle doğrudan bağlantılı faaliyetlerin yanı sıra çevresel etkiye yönelik çok fazla proje gerçekleştiriyoruz. Türkiye odağındaki çalışmalarımızı örneklendirmek gerekirse; örneğin, sürekli ağaçlandırma yapıyoruz. Bu kapsamda diktiğimiz ağaç sayısı 20.000’e ulaşırken dekarbonizasyon seviyemiz de 7.000 tona erişti. Bunlara ek olarak, yalnızca 2017-2021 yılları arasında sürdürülebilirliğe katkı amaçlı gerçekleştirdiğimiz su verimliliği çalışmalarımızla 120 olimpik yüzme havuzunu dolduracak kadar suyun kaybını engelledik. 2017-2020 yılları arasında ise 6.758 ailenin bir yıllık enerji tüketimine denk gelen 18 milyon kWh enerji tasarrufu sağlayıp yaklaşık 7 bin 200 ton karbon emisyonunu azalttık. Boyahane Lighthouse Projemizle sadece 2022 yılında 10 olimpik yüzme havuzuna denk su kaybını önlemeyi hedefliyoruz. 

Tüm bunlara ilaveten, başarılı sürdürülebilirlik eğitim ve iletişim faaliyetlerimiz sayesinde enerji ve su tasarrufu sağlayan akıllı ürünlerimize olan ilgi her geçen gün artıyor. Geleceğe hizmet eden akıllı ve sürdürülebilir ürünler için Ar-Ge çalışmalarımızı hızlandırıyoruz. Örneğin, sadece 2021 yılında dahi bu alana yaptığımız yatırımlar bir önceki yıla göre %60 artış gösterdi. 

Tüm bu çabalarımızı taçlandıran ödülümüz…
Hiç kuşku yok ki bu çabalarımız karşılığında aldığımız en güzel armağan müşterilerimizin, paydaşlarımızın, BSH’lilerin yüzlerindeki gülümseme. Ve tabii ki gelecek nesillere temiz bir dünya bırakma sorumluluğumuza hizmet ediyor olmanın huzuru. Hâl böyle olsa da bunları taçlandıran kurumsal ödüllerin de paha biçilemez kıymete sahip olduğunu itiraf etmeliyim. Zaten ne yalan söyleyeyim, bu satırları da hem 2021 sonuçlarımızı paylaşmak hem de yakın zamanda aldığımız güzel bir ödül haberini paylaşmak için yazıyorum.  

Çerkezköy Buzdolabı fabrikamızın boyahanesinde su ve elektrik tüketimini azaltma uygulamalarımız o kadar başarılı oldu ki “Boyahane Deniz Feneri Projemiz” ile elde ettiğimiz rekor seviyedeki iyileştirmeler bize Global Soğutucu Üretim Ödülleri 2021’de ‘En İyi Sürdürülebilirlik’ ödülünü getirdi. Sürdürülebilirlik açısından dönüşüme öncülük eden firmalar arasında adımızı en tepeye yazdırmamızı sağladı. 

Her zaman en büyük gurur kaynaklarımızdan biri olan BSH Çerkezköy Buzdolabı Fabrikamızdaki beyaz ve renkli olmak üzere iki boyahane tesisini kapsayan bu proje ile,

- Su tüketimini %40, elektrik sarfiyatını %50 azaltan bir üretim sürecini sektöre kazandırdık ve

- Üretim kapasitesi iyileştirme çalışmalarıyla da kullanılabilirlik, üretkenlik, kalite, genel ekipman verimliliği gibi alanlarda %70’ten %90 seviyesine çıktık, ilgili süreçlerde %10 iyileşme gerçekleştirdik.   
 
Ya sonra, gelecekte ne var? 

Tabii ki daha önümüzde yapacak çok işimiz, sürdürülebilir güzel bir geleceğe yönelik pek çok hedefimiz var. Tüm dünyada karbon nötr olan üretim, geliştirme ve yönetim merkezlerimizin yanı sıra üretim yaşam döngüsünün tamamında CO2 salınımlarını azaltmak en büyük motivasyonlarımızdan biri. Bu doğrultuda tedarik zinciri ve satın alınan ürünlerin kullanımı dâhil olmak üzere doğrudan olmayan tüm faaliyetlerimizde karbon emisyonlarını azaltmak için iş ortaklarımızla birlikte gece gündüz çalışıyoruz.

Sürdürülebilirlik hedeflerimize ulaştığımızda, ekosistemin tümüne etki edecek gerçek bir değer ve pozitif ekonomik sonuçlara ulaşacağız. Çalışanlarımız, tüketicilerimiz, tedarikçilerimiz ve iş ortaklarımızla birlikte çevresel etkimizi azalttıkça ekonomik sonuçlarımızı ve refahımızı yükselteceğiz.  Zaten en başta belirtmiştim, güçlü finans performansımızın arkasında bu sıra dışı sürdürülebilirlik iş birliği ve ortak hedeflerimiz yer alıyor.
Evden haberler…

Pandemi kısıtlamalarının kalkması ve yaklaşan baharın etkisiyle evde hayli yoğun bir trafik var. Evdeki kanı kaynayan iki delikanlı spor aktiviteleri, turnuvaları, sosyal faaliyetleri, eğitim sisteminin gençleri bezdiren geri kalmışlığına hezeyanları ile gençliklerinin keyfini dolu dolu sürüyor. Anlayacağınız hepinizin başındaki dünyevi telaşlar bizde de aynen yaşanıyor. Bizim evdeki delikanlılar da yaş aldıkça meseleler, arkadaşça yapılan sohbetler, didişmeler ve birlikte keyif alınan etkinlikler çeşitleniyor ve artıyor. 
Evde sık sık geleceğin meslekleri, bilim ve teknolojideki gelişmeler gibi konulardan bahsediyor, ilgi alanlarını anlamaya çalışıyoruz. İtiraf etmeliyim ki henüz çok netleşen bir şey yok. Radarlarına giren konular dönem dönem değişiyor. Ancak değişmeyen bir şey var o da doğa, çevre ve toplumsal meselelere karşı duyarlılıkları. Bu konularda hem oğullarımın hem de arkadaşlarının oldukça yüksek olan farkındalığına eşimle birlikte şaşırıyoruz. Tabii çok da mutlu oluyoruz. Çünkü gençlerin dışarı yansıttıkları yüzeysel görüntü pek bu doğrultuda değil. Dışardan bakıldığında bu konuları o kadar önemsemiyor gibiler ama biraz sohbet edince anlıyorsunuz ki bırakın önemsememeyi, ciddi ciddi ekolojik kaygı duyuyorlar. Buna üzülüyorum ama bir taraftan da onların bizden çok daha iyi şeyler yapacaklarına olan inancım artıyor, umudum yükseliyor. 

Yeni bir yazıda buluşuncaya dek hoşça kalın diyorum. 

Sevgilerimle…

Burçin Girit
BSH Gelişen Pazarlar Bölgesi / Türkiye, Orta Doğu, BDT, Hindistan, ASEAN Ortadoğu ve Afrika Bölgesi’nden Sorumlu Kurumsal İletişim Direktörü